Misja Zespołu Szkół Nr 15 przy Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku im. Ludwika Zamenhofa
Zespół Szkół Nr 15 przy Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku im. Ludwika Zamenhofa zapewnia poczucie bezpieczeństwa chorym dzieciom i młodzieży. Minimalizuje negatywne skutki pobytu uczniów w szpitalu, rozłąki z rodzicami oraz szkołą macierzystą. Wszelkie zabiegi edukacyjne i wychowawcze koncentruje na dziecku, zapewniając mu indywidualne podejście, innowacyjne metody uczenia się, zdobywanie doświadczeń, nawiązywanie relacji z rówieśnikami, tak by w pełni wykorzystać potencjał dziecka i zapewnić mu optymalny rozwój. Stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia. Przekazuje wiedzę, kształtuje umiejętności i twórcze postawy, rozwija zainteresowania i pasje, motywuje do podjęcia i realizacji zadań pomimo choroby.
Proces kształcenia, wychowania i opieki, jaki jest oferowany służy rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. Uczymy miłości do Ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.
Nasi nauczyciele w procesie dydaktycznym i wychowawczym dostarczają uczniom możliwie jak największej motywacji, satysfakcji oraz zadowolenie z nauczania w naszej szkole. Każdy uczeń może liczyć na wsparcie w procesie edukacyjnym oraz pomoc w trudnych sytuacjach życiowych - szkoła zawsze kieruje się dobrem ucznia, jego możliwościami, potrzebami i predyspozycjami.
,,Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność, nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo widzieć chciało,,
J. Korczak
Odnosząc się do przesłania Janusza Korczaka realizujemy cele i zadania wynikające z prawa oświatowego, podstawy programowej oraz uwzględniające program wychowawczo- profilaktyczny szkoły, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów:
- Stwarzanie przyjaznej atmosfery i pomoc dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.
- W przypadku dzieci długo leżących wspieranie adaptacji ucznia do nowego środowiska, a także przygotowanie do powrotu do domu i macierzystej szkoły.
- Zapewnianie opieki we wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym środowisku, w poczuciu więzi z rodziną.
- Współpraca z personelem medycznym wspomagająca proces leczenia.
- Umożliwianie uczniom uczestniczenie w zajęciach dodatkowych z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych.
- Zapobieganie powstawaniu braków wiedzy programowej wynikających z długiej nieobecności w szkole macierzystej.
- Terapeutyczno- pedagogiczne, dlatego też wszelkie metody, treści i organizacja zajęć dostosowane są do stanu zdrowia dziecka, możliwości wysiłkowych ucznia-pacjenta.
- Pomoc choremu dziecku w przezwyciężeniu choroby i stresu związanego z pobytem w szpitalu.
- Umożliwienie dziecku rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie zainteresowań, zdolności, talentów.
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i troska o zapewnienie mu równych szans.
- Umożliwienie uczestniczenia w zabawach, zajęciach wychowawczych-opiekuńczych dostosowanych do wieku dzieci.
- Wspieranie rodziny w wychowywaniu dziecka poprzez wszechstronne i nowoczesne kształcenie, zapewnianie kompleksowej pomocy dziecku w nauce.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, narodowej oraz regionalnej.
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie oraz najbliższe otoczenie.
- Kształtowanie w dziecku poczucia godności do własnej osoby i szacunku do godności innych.
- Rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
- Wspieranie uczniów w rozpoznawaniu własnych możliwości intelektualnych i określanie drogi dalszej edukacji.
W naszej szkole dziecko zawsze odniesie sukces, otrzyma pomoc w walce z chorobą, a co za tym idzie nie musi rezygnować z własnym marzeń. Wykonujemy nasze zadania w oparciu o wartości takie jak: mądrość, uczciwość i dobroć.
Kreujemy postawy twórcze, aktywne i patriotyczne.
Nasza szkoła stwarza warunki wszechstronnego rozwoju i kształcenia ucznia.
Na jakość kształcenie składa się wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna ze specjalnym przygotowaniem w zakresie pedagogiki leczniczej, oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej. Dysponujemy odpowiednim doborem programów nauczania, dostosowanych do specyfiki szkoły specjalnej oraz bazą dydaktyczną. Nauczyciele dobierają metody, formy i tematy zajęć w taki sposób, aby umożliwić pełny rozwój uczniów, pobudzać ich ciekawość świata oraz sprawiać, aby pobyt w szpitalu był jak najbardziej przyjazny dziecku, jednocześnie efektywny pod względem procesu nauczania.
Cele i zadania szkoły realizowane są w przyjaznej współpracy z personelem medycznym.